Węzeł cumowniczy, który prezentujemy nazywany jest cumowniczym żeglarskim. Umiejętność jego zawiązania jest obowiązkowa dla każdego przyszłego żeglarza jachtowego. Tak samo jak i pozostałe węzły żeglarskie, nie jest on skomplikowany, lecz wymaga ćwiczeń by należycie go opanować.
Dobrze zawiązany węzeł cumowniczy żeglarski jest gwarancją bezpiecznego postoju w porcie. Ma tę zaletę, że przy zafalowaniu lina nie ociera się o poler. Stosowanie go do cumowania jachtów i motorówce zmniejszy ryzyko przetarcia się liny. Przypomnieć go sobie powinna również każda osoba przed własnym czarterem jachtu.
Pamiętajcie, że cumując jacht na krótko (czyli jeden koniec liny na keji, a drugi na jachcie), węzeł cumowniczy żeglarski wiążemy końcem liny, a jej nadmiar wybieramy na pokład! Zostawianie zwojów liny na pomoście jest niebezpieczne dla osób chodzących po kei ponieważ łatwo się o taką linę potnąć. Ponadto takie zachowanie uważane jest za nieeleganckie oraz niezgodne z Dobrą Praktyką Żeglarską.
![](https://obozy-zeglarskie.pl/wp-content/uploads/2021/03/159861097_1142513559543770_669722808572431968_n-1024x1024.png)
![cumy na jachcie](https://obozy-zeglarskie.pl/wp-content/uploads/2021/03/wezel2-251x300.webp)
![liny żeglarskie](https://obozy-zeglarskie.pl/wp-content/uploads/2021/03/wezel1-251x300.webp)
Takie zostawianie liny na pomoście stanowi zagrożenie oraz jest nieeleganckie.
Węzły żeglarskie należy wiązać prawidłowo.
Poznaj z nami też inne węzły żeglarskie! Są to podstawowe węzły do egzaminu na żeglarskiego, niezwykle przydatne w codziennej praktyce.
– ósemka
– węzeł płaski i refowy
– węzeł knagowy
– węzeł kotwiczny
– wyblinka