Przed przyjazdem na rejs lub kurs dobrze poznać najważniejsze żeglarskie węzły. Łapcie liny, linki czy sznurki i wiążcie z nami!
Zanim wyruszysz na szerokie wody powinieneś zapoznać się dość dobrze z przedstawionymi poniżej węzłami żeglarskimi. Sprawne wiązanie lin na pewno przyda się zarówno podczas rejsów, jak i w życiu codziennym. Tych kilka filmów instruktarzowych i prostych animacji ułatwi Ci w znacznym stopniu przyswojenie tej „magicznej” sztuki – węzły żeglarskie.
- Buchta
- Knagowy
- Wyblinka;
- Cumowniczy żeglarski
- Płaski
- Refowy
- Węzeł kotwiczny
- Węzeł ratowniczy
- Szotowy
- Związ wantowy
- Półsztyk i sztyk
- Ósemka
Buchta
Buchta to sposób wiązania lin do jej przechowywania. Zapobiega plątaniu się lin i pozwala przechowywać je w stanie gotowym do użycia. Buchtę na linie pracującej wiążemy zaczynając zawsze od części przymocowanej do jachtu.
Zastosowanie: przechowywanie i porządkowanie lin
Knagowy
Węzeł knagowy znajduje zastosowanie przy mocowaniu: szotów, fałów, cum na knadze, podwójnym polerze lub kołku. Prawidłowo zawiązany powinien zaczynać się od podwójnego owinięcia na knadze.
Zastosowanie: przywiązywanie lin, cumowanie
WYBLINKA
Węzeł zaciskowy używany do wiązania liny na linie lub przedmiocie o większej średnicy lub obwodzie. Węzeł mocno trzyma, ale po obciążeniu i namoknięciu trudno się rozwiązuje. Przy szarpaniu może przetrzeć linę, dlatego nie należy go używać do cumowania.
Zastosowanie: podwieszanie bucht, wiązanie odbijaczy
Cumowniczy żeglarski
Węzeł służy do cumowania jachtu na pachołku cumowniczym lub do pierścienia. Można go użyć również do cumowania do podporu pomostu. Zapewnia mocne trzymanie, nie ślizga się i nie zaciska. Podwójny chwyt chroni linę przed przecierania się przy pracy.
Zastosowanie: cumowanie jachtu, wiązanie szkentli
Płaski
Węzeł do łączenia dwóch lin o tej samej grubości. Stosowany przy silnych obciążeniach zaciska się, ale jest łatwy do rozwiązania. Wystarczy energiczne szarpnięcie końcówek jednej liny. Nie należy nim łączyć lin o różnych grubościach, ponieważ koniec cieńszej liny pod obciążeniem wysunie się z węzła. Jest często stosowany do refowania. Błędnie nazywany również "prostym".
Zastosowanie: łączenie lin, wiązanie reflinek, suszenie ręczników ;)
Refowy
Węzeł do łączenia dwóch lin o tej samej grubości z opcją błyskawicznego rozwiązania (zrywka). Sprawdza się przy linach mający stałe naprężenie. Przy szarpnięciach potrafi się luzować i samoczynnie rozwiązać. Dlatego nie jest najlepszy do refowania czy łączenia liny przy holowaniu.
Zastosowanie: łączenie lin, wiązanie reflinek, wiązanie sznurówek! ;)
Węzeł kotwiczny
Węzeł służący do przywiązania liny kotwicznej do kotwicy. W czasie pracy mocno się zaciska, jest pewny i trwały. Prawidłowo zawiązany nie zawiedzie nawet w najcięższych warunkach. Często nie da się rozwiązać - trzeba ciąć linę.
Zastosowanie: przywiązanie kotwicy, przywiązanie wiadra
Ratowniczy
Węzeł ratowniczy używany jest bardzo często, a umiejętność sprawnego wiązania obowiązuje każdego żeglarza. Tworzy on na końcu liny pętlę, która się nie zaciska nawet przy dużym obciążeniu. Łatwo go rozwiązać gdy się zaciśnie.
Wykorzystuje się go do zabezpieczenie człowieka w trudnych warunkach pracy na pokładzie, za burtą lub na wysokości.
Zastosowanie: do cumowania, do połączenia dwóch lin
Szotowy

Do łączenia lin o różnych grubościach. Typowe zastosowanie to połączenia końca liny z uchem (kauszą), np. wiązanie szota lub kontraszota do rogu szotowego żagla. Węzeł łatwy w wiązaniu i rozwiązywaniu. Nie należy go jednak stosować przy linach narażonych na szarpanie i o gładkich, śliskich powierzchniach.
Zastosowanie: łączenie różnych lin
Związ wantowy

Służy do łączenia dwóch lin o różnych średnicach wytrzymując duże obciążenia. Nie rowziązuje się przy szarpaniu. Węzeł nadaje się przede wszystkim do stosowania na linach włókiennych, ale da radę również na cienkich stalówkach
Zastosowanie: łączenie dwóch lin przy holowaniu, kotwiczeniu, awaryjne związanie want
Półsztyk

Służy najczęściej do zabezpieczania innych węzłów używanych do cumowania. Uwaga – nie należy jednak cumować przy użyciu półsztyku!
Sztyk

Jest najprostszym węzłem używanym do cumowania na palu lub do pierścienia. Znajduje również zastosowanie przy zakańczaniu innych węzłów do cumowania.
Ósemka
Najczęściej używany jako zabezpieczenie przed wysunięciem się liny z bloku lub kipy. Często stosowany na końcach szotów, robiony na fale miecza lub fale płetwy sterowej, przy jednoczesnym stosowaniu “piesków”.
Babski

Nieprawidłowo zawiązany węzeł płaski nazwano “babskim” (nie będę pisał kto go najczęściej wiąże). Nie zaleca się do stosowania – jest niepewny w pracy i trudny do rozwiązania po zaciśnięciu.
WĘZEŁ CUMOWNICZY RYBACKI

Węzeł używany do wiązania liny na linie lub przedmiocie o większej średnicy lub obwodzie. Typowe zastosowanie to wiązanie wyblinek (linowych szczebli) na wantach. Węzeł mocno trzyma, po obciążeniu i namoknięciu trudno się rozwiązuje, przy szarpaniu może przetrzeć linę, dlatego nie należy go używać do cumowania.
Cumowniczy zwykły

Węzeł służy do cumowania na palu i do pierścienia. Zapewnia mocny chwyt, nie ślizga się i nie zaciska. Podwójny chwyt chroni linę od przecierania się.
Flagowy

Węzeł używany do wiązania flag oraz bander. Łatwy do wiązania, błyskawiczny w rozwiązywaniu (wystarczy pociągnąć za wolny koniec liny, aby całkowicie się rozwiązał). Konstrukcja węzła flagowego oparta jest na węźle szotowym.
Bramszotowy

Typowe zastosowanie to połączenia końca liny z uchem (kauszą), np. wiązanie szota lub kontraszota do rogu szotowego żagla. Węzeł łatwy w wiązaniu i rozwiązywaniu. Pewniejszy w pracy niż węzeł szotowy, może przenosić większe obciążenia, jest też odporny na szarpanie.