Przed przyjazdem na rejs dobrze poznać najwazniejsze żeglarskie węzły. Łapcie liny, linki czy sznurki i wiążcie z nami!
Zanim wyruszysz na szerokie wody powinieneś zapoznać się dość dobrze z przedstawionymi poniżej węzełkami. Sprawne plątanie linek na pewno przyda się zarówno podczas rejsów, jak i w życiu codziennym. Mam nadzieję, że kilka prostych animacji ułatwi Ci w znacznym stopniu przyswojenie tej „magicznej” sztuki – węzły żeglarskie.
WYBLINKA
Węzeł używany do wiązania liny na linie lub przedmiocie o większej średnicy lub obwodzie. Typowe zastosowanie to wiązanie wyblinek (linowych szczebli) na wantach. Węzeł mocno trzyma, po obciążeniu i namoknięciu trudno się rozwiązuje, przy szarpaniu może przetrzeć linę, dlatego nie należy go używać do cumowania.
Cumowniczy żeglarski
Węzeł służy do cumowania na pachołku cumowniczym lub do pierścienia. Można go wykorzystać również do cumowania do podporu pomostu. Zapewnia mocne trzymanie, nie ślizga się i nie zaciska. Podwójny chwyt chroni linę przed przecierania się przy pracy.
Płaski
Błędnie nazywanyt również "prostym". To węzeł do łączenia dwóch lin o tej samej grubości. Stosowany przy silnych obciążeniach zaciska się, ale jest łatwy do rozwiązania. Wystarczy energiczne szarpnięcie końcówek jednej liny. Nie należy nim łączyć lin o różnych grubościch, ponieważ koniec cieńszej liny pod obciążeniem wysunie się z węzła. Jest często stosowany do refowania.
Refowy
Stosowany do łączenia dwóch lin o zbliżonych średnicach w przypadku potrzeby szybkiego zwolnienia połączenia. Codzienne zastosowanie znajduje przy zawiązywaniu np. worka żeglarskiego czy sznurowadeł. Nie polecamy do refowania, ponieważ potrafi się rozwiązać przy szarpnięciach.
Buchta
Buchta to sposób wiązania lin do przechowywania. Zapobiega plątaniu się lin, i pozwala przechowywać je w stanie gotowym do użycia. Buchtę na linie pracującej wiążemy zaczynając zawsze od części przymocowanej do jachtu.
Knagowy
Węzeł knagowy znajduje zastosowanie przy mocowaniu: szotów, fałów, cum na knadze, podwójnym polerze lub kołku. Prawidłowo zawiązany powinien zaczynać się od podwójnego owinięcia na knadze.
Węzeł kotwiczny
Węzeł służący do przywiązania liny kotwicznej do kotwicy. W czasie pracy mocno się zaciska, jest pewny i trwały. Prawidłowo zawiązany nie zawiedzie nawet w najcięższych warunkach.
Ratowniczy
Węzeł używany jest bardzo często, a umiejętność sprawnego wiązania obowiązuje każdego żeglarza. Za jego pomocą robi się na końcu liny oko do cumowania, może być także użyty do połączenia dwóch lin. Jednak typowe zastosowanie to zabezpieczenie człowieka w trudnych warunkach pracy na pokładzie, za burtą lub na wysokości. Pętla tego węzła nie zaciska się, nawet przy dużym obciążeniu.
Półsztyk
Służy najczęściej do zabezpieczania innych węzłó używanych do cumowania. Uwaga – nie należy jednak cumować przy użyciu półsztyku!
Sztyk
Jest najprostszym węzłem używanym do cumowania na palu lub do pierścienia. Znajduje również zastosowanie przy zakańczaniu innych węzłów do cumowania.
Ósemka
Najczęściej używany jako zabezpieczenie przed wysunięciem się liny z bloku lub kipy. Często stosowany na końcach szotów, robiony na fale miecza lub fale płetwy sterowej, przy jednoczesnym stosowaniu “piesków”.
Babski
Nieprawidłowo zawiązany węzeł płaski nazwano “babskim” (nie będę pisał kto go najczęściej wiąże). Nie zaleca się do stosowania – jest niepewny w pracy i trudny do rozwiązania po zaciśnięciu.
WĘZEŁ CUMOWNICZY RYBACKI
Węzeł używany do wiązania liny na linie lub przedmiocie o większej średnicy lub obwodzie. Typowe zastosowanie to wiązanie wyblinek (linowych szczebli) na wantach. Węzeł mocno trzyma, po obciążeniu i namoknięciu trudno się rozwiązuje, przy szarpaniu może przetrzeć linę, dlatego nie należy go używać do cumowania.
Cumowniczy zwykły
Węzeł służy do cumowania na palu i do pierścienia. Zapewnia mocny chwyt, nie ślizga się i nie zaciska. Podwójny chwyt chroni linę od przecierania się.
Szotowy
Typowe zastosowanie to połączenia końca liny z uchem (kauszą), np. wiązanie szota lub kontraszota do rogu szotowego żagla. Węzeł łatwy w wiązaniu i rozwiązywaniu. Nie należy go jednak stosować przy linach mocno obciążonych, narażonych na szarpanie i o gładnkich, śliskich powierzchniach.
Związ wantowy
Służy do łączenia dwóch lin o różnych średnicach wytrzymując duże obciążenia. Jak sama nazwa wskazuje można go zastosować do awaryjnej naprawy wanty. Węzeł nadaje się przede wszystkim do stosowania na linach włókiennych.
Flagowy
Węzeł używany do wiązania flag oraz bander. Łatwy do wiązania, błyskawiczny w rozwiązywaniu (wystarczy pociągnąć za wolny koniec liny, aby całkowicie się rozwiązał). Konstrukcja węzła flagowego oparta jest na węźle szotowym.
Bramszotowy
Typowe zastosowanie to połączenia końca liny z uchem (kauszą), np. wiązanie szota lub kontraszota do rogu szotowego żagla. Węzeł łatwy w wiązaniu i rozwiązywaniu. Pewniejszy w pracy niż węzeł szotowy, może przenosić większe obciążenia, jest też odporny na szarpanie.