Przypomnienie jak to było z tym refowaniem
Zmniejszanie powierzchni ożaglowania czyli refowanie żagli powinniście dokładnie omówić i poćwiczyć w czasie swojego kursu żeglarskiego. Pamięć jednak bywa ulotna, dlatego przypominamy najważniejsze elementy związane z refowaniem żagli. Omówienie procedury z załogą powinno znaleźć się na liście Twoich tematów do rozmowy z załogą na początku rejsu. Gdy przyjdzie czasy na refować żagli na tłumaczenie może być już za późno!
Kiedy powinniśmy zarefować żagle na jachcie?
Refuj się zawczasu. Stare powiedzenie mówi, że wtedy kiedy przejdzie Ci przez myśl by się zarefować to powinieneś to zrobić! Łatwiej jest rozrefować żagle, jeśli po czasie stwierdzisz, że jednak warunki są lżejsze niż myślałeś, niż walczyć przy wzmagającej się sile wiatru.
W jakiej kolejności refować żagle?
Refuj żagle od tyłu (najpierw grot), ale symetrycznie – jachty lepiej pływają na dwóch żaglach. Jeśli refujesz grota, równocześnie zmniejsz również powierzchnię foka. Zwinięcie foka i pływanie na samym grocie nie jest dobrą decyzją – środek ożaglowania pozostaje wysoko co powoduje, że przechyły nadal są uciążliwe. Chcąc temu przeciwdziałać zaczynamy ciągle luzować żagle co powoduje spadek prędkości. Płyniesz, ale nieefektywnie.
Wyjątkiem od reguły jest płynięcie z wiatrem – wtedy możesz efektywnie płynąć na jednym żaglu – na foku!
Jak zarefować żagle?
Prawidłowe zarefowanie grota jest podstawową sprawą. Jeśli źle założysz ref na grocie – bardzo łatwo możesz uszkodzić żagiel. Aby dobrze zarefować żagle postępuj zgodnie z poniższymi krokami:
- Załóż ref przed wypłynięciem z portu jeśli tylko o tym myślisz – pamiętaj o punkcie „Refuj się zawczasu”. Jeśli jesteś już na jeziorze zrzuć całkowicie żagle i płyń chwilowo na silniku (to najłatwiejsze postępowanie).
- Jeśli to konieczne wyciągnij kilka dolnych pełzaczy od grota (do wysokości refu, który chcesz założyć). Czasem można zsunąć je poniżej blokady w likszparze, a czasem trzeba całkiem wyciągnąć z masztu.


- w pierwszej kolejności odpowiednio naciągnij żagiel w przedniej części: zawiąż hals dookoła bomu oraz dookoła masztu. To ważne by ta lina utrzymywała materiał w dwóch płaszczyznach. Jeśli masz przy pięcie bomu wąsy (tzw. królicze uszy) możesz założyć na nie luwers przy refie, jednak lepiej zabezpiecz go dodatkowo krawatem. Niestety często luwers nie zabezpieczony, samoczynnie spada w czasie stawiania żagla.
- naciągnij żagiel do noku bomu, w stronę rufy i również zabezpiecz w dwóch płaszczyznach – szkentlą do noku bomu i refbenclą dookoła bomu (krawat przeprowadź przez luwers przy liku tylnym i zawiąż dookoła bomu). Jeśli w listwie utrzymującej lazy jacki przy bomie nie masz zrobionego prześwitu by przeprowadzić odpowiednio krawat można wyluzować lazy jacki, tak by benclę owinąć dookoła i docisnąć lazy jacki do bomu.
- jeśli chcemy reflinki wiążemy na samym końcu. Ich zadaniem jest utrzymywanie w ryzach luźnego materiału dlatego wiążemy je luźno. Nie powinny one powodować załamań materiału na postawionym żaglu. Jeśli zobaczysz, że grot jest „pocięty fałdami” powinieneś je lekko wyluzować.

Jeśli decydujesz się by założyć więcej niż jeden ref zakładaj je jeden na drugi – kiedy siła wiatru się zmniejszy i będziesz chciał z drugiego refa przejść na pierwszy będzie to można łatwo zrobić.
A jakie węzły stosować przy refowaniu żagli?
Polecamy węzeł płaski lub węzeł refowy. Obu węzłów możesz nauczyć się z naszego filmu szkoleniowego poniżej!