Przypomnienie jak to było z tym refowaniem
Zmniejszanie powierzchni ożaglowania czyli refowanie żagli powinniście dokładnie omówić i poćwiczyć w czasie swojego kursu żeglarskiego. Jednak pamięć bywa ulotna dlatego przypominamy najważniejsze elementy związane z refowaniem żagli. Omówienie procedury z załogą powinno znaleźć się na liście Twoich tematów do rozmowy z załogą na początku rejsu – kiedy przyjdzie czasy by zarefować żagle będzie Wam wszystkim łatwiej!
Refuj się zawczasu. Stare powiedzenie mówi, że kiedy przejdzie Ci przez myśl by się zarefować to powinieneś to zrobić! Łatwiej jest żagle rozrefować, gdy po czasie stwierdzisz, że jednak warunki są lżejsze niż myślałeś, niż walczyć z żaglami przy wzmagającej się sile wiatru.
Refuj żagle od tyłu (najpierw grot), ale symetrycznie – jachty lepiej pływają na dwóch żaglach. Jeśli refujesz grota, równocześnie zmniejsz również powierzchnię foka. Pływanie na samym grocie nie jest dobrą decyzją – środek ożaglowania nadal jest wysoko co powoduje, że przechyły nadal są uciążliwe, a ciągłe luzowanie żagla by temu przeciwdziałać powoduje spadek prędkości. Płyniesz, ale nieefektywnie. Wyjątkiem od reguły jest płynięcie z wiatrem – wtedy możesz efektywnie płynąć na jednym żaglu – na foku!
Prawidłowe zarefowanie grota jest podstawową sprawą. Jeśli źle założysz ref na grocie bardzo łatwo możesz uszkodzić żagiel.
Refowanie krok po kroku:
- załóż ref przed wypłynięciem z portu jeśli tylko o tym myślisz – pamiętaj o punkcie „Refuj się za wczasu”. Jeśli jesteś już na jeziorze zrzuć całkowicie żagle i płyń chwilowo na silniku (to najłatwiejsze postępowanie).
- w pierwszej kolejności odpowiednio naciągnij żagiel w przedniej części: zawiąż hals dookoła bomu oraz dookoła masztu. To ważne by ta lina utrzymywała materiał w dwóch płaszczyznach. Jeśli masz przy pięcie bomu wąsy (tzw. królicze uszy) możesz założyć na nie luwers przy refie jednak lepiej zabezpiecz go krawatem bo często luwers się z nich ześlizguje w czasie stawiania.
- naciągnij żagiel do noku bomu, w stronę rufy i również zabezpiecz w dwóch płaszczyznach – szkentlą do noku bomu i refbenclą dookoła bomu (krawat przeprowadź przez luwers przy liku tylnim i zawiąż dookoła bomu). Jeśli w listwie utrzymującej lazy jacki przy bomie nie masz zrobionego prześwitu by przeprowadzić odpowiednio krawat można wyluzować lazy jacki i tam by benclę owinąć dookoła i docisnąć lazy jacki do bomu.
- reflinki wiążemy na końcu. Ich zadaniem jest utrzymywanie w ryzach luźnego materiału dlatego wiążemy je luźno. Nie powinny one powodować załamań materiału na postawionym żaglu. Jeśli zobaczysz, że grot jest „pocięty fałdami” powinieneś lekko wyluzować refsajzini. PS. refsajzingi nie są wcale niezbędne :) załóż ref przed wypłynięciem z portu. Jeśli jesteś już na jeziorze zrzuć całkowicie żagle i płyń chwilowo na silniku
- w pierwszej kolejności odpowiednio naciągnij żagiel w przedniej części: zawiąż hals dookoła bomu oraz dookoła masztu. To ważne by ta lina utrzymywała materiał w dwóch płaszczyznach. Jeśli masz przy pięcie bomu wąsy (tzw. królicze uszy) możesz założyć na nie luwers przy refie jednak lepiej zabezpiecz go krawatem bo często luwers się z nich ześlizguje w czasie stawiania.
- naciągnij żagiel do noku bomu, w stronę rufy i również zabezpiecz w dwóch płaszczyznach – szkentlą do noku bomu i refbenclą dookoła bomu (krawat przeprowadź przez luwers przy liku tylnim i zawiąż dookoła bomu). Jeśli w listwie utrzymującej lazy jacki przy bomie nie masz zrobionego prześwitu by przeprowadzić odpowiednio krawat można wyluzować lazy jacki i tam by benclę owinąć dookoła i docisnąć lazy jacki do bomu.
Jeśli decydujesz się by założyć więcej niż jeden ref zakładaj je jeden na drugi – kiedy siła wiatru się zmniejszy i będziesz chciał z drugiego refa przejść na pierwszy będzie to można łatwo zrobić.