Pierwszy czarter jachtu i to nie tylko nowe doświadczenia żeglarskie, ale też sporo elementów organizacyjnych i technicznych do ogarnięcia. W tekście znajdziesz garść porad związanych z pierwszym samodzielnym czarterem jachtu po kursie żeglarskim. Bez względu na to czy byliście na kursie tygodniowym czy dwutygodniowym – przyjeżdżaliście „na gotowe”. To organizator szkolenia oraz Wasz instruktor zadbał o sprawdzenie jachtu i wyposażenia. Teraz czas na Was!
Jeśli po podstawowym szkoleniu na patent żeglarza jachtowego zdecydowaliście się na rejs doszkalający, to to jak odebrać jacht do czarteru omawialiście i sprawdzaliście w praktyce. Informacje będą dla Was przydatnym przypomnieniem. Ale jeśli nie jesteście naszymi absolwentami – to nic! Korzystajcie z naszej wiedzy, a w razie czego śmiało wpadajcie na szkolenia :)
Po pierwsze – jako osoby odbierające swój pierwszy samodzielny czarter jachtu pozwólcie wydającemu „zrobić swoją robotę” i omówić istotne elementy :) W interesie każdego właściciela jachtu leży należyte przekazanie jachtu osobom czarterującym. W praktyce – różnie to jednak bywa, więc jeśli czujecie, że przydałyby Wam się więcej informacji – sprawdzajcie i pytajcie.
Żagle – stawianie, zrzucanie i refowanie. Jeśli warunki w porcie pozwalają postawcie żagle, po pierwsze sprawdzicie czy są całe po drugie, przećwiczycie z załogą na sucho ;) Jeśli warunki nie pozwalają zwróćcie uwagę na stan żagli tuż po wypłynięciu z portu. Dowiedzcie się jaki system refowania jest na jachcie który czarterujecie. Natomiast jeśli nie pamiętacie jak prawidłowo zarefować żagle poproście o instrukcję.
Silnik. Przecież nie chcecie żeby silnik was zawiódł, a pierwszy samodzielny czarter jachtu wspominany był jako stresujące przeżycie. Dowiedzcie się jaki silnik jest na jachcie i jakie paliwo do niego wlewać. Do silnika czterosuwowego wlewamy czystą benzynę. Do dwusuwowego – mieszankę benzyny z olejem silnikowym. Jeśli wlewacie mieszankę to zapytajcie w jakich proporcjach! Jeśli silnik jest czterosuwowy warto sprawdzić poziom oleju silnikowego. Przećwiczcie z wydającym jacht uruchamianie i wyłączanie silnika oraz podnoszenie i opuszczanie go do wody. Ponadto zwróćcie uwagę czy silnik posiada zabezpieczenie antykradzieżowe.
Środki ratunkowe – policz ilość kamizelek – powinno być ich minimum tyle ile osób załogi. Zobaczy czy masz koło ratunkowe. Odbiór jachtu to również moment by sprawdzić w jakim stanie są środki ratunkowe. Jeśli na pierwszy kapitański rejs zabierasz do załogi dziecko/dzieci dowiedz się wcześniej czy armator dysponuje kamizelkami dziecięcymi. Najczęściej musisz o nie zadbać we własnym zakresie). Ponadto jeśli będziesz mieć w załodze osoby nie potrafiące pływać lub pływające słabo, warto by zaopatrzyły się we własną dopasowaną kamizelkę asekuracyjną lub kamizelkę pneumatyczną.
Maszt i olinowanie stałe – zwróć uwagę czy wszystkie przetyczki na jachcie są odpowiednio zabezpieczone kółeczkami zabezpieczającymi (tzw. zawleczki) – dotyczy to want, sztagu, achtersztagu oraz co ważne – linek relingów! Zobacz czy maszt nie jest wykrzywiony w żadną stronę. Jeśli takielunek wzbudza twój niepokój – zwróć na to uwagę wydającemu jacht.
Kadłub – sprawdź kadłub pod względem uszkodzeń. Jeśli przy odbieraniu jachtu widzisz jakieś rysy lub ubytki na burtach/pokładzie zapisz je w protokole odbioru jachtu.
Miecz – stojąc w pocie podnieś go i opuść – zwróć uwagę czy płynnie i bez oporów chodzi do góry i na dół. Zwykle przy tej czynności przydaje się korba do kabestanu ;)
Urządzenie sterowe – zobacz jaki jest system podnoszenia i opuszczania płetwy sterowej. Czy lekko chodzi w jarzmie? Czy płetwa jest ciężka czy lekka (nie zaskoczy cię przy konieczności podniesienia wpływając do płytkiego portu). Zwróć uwagę czy na płetwie sterowej nie ma ubytków i obić oraz w jakim stanie są fał i kontrafał płetwy (jeśli się przeciera warto go wymienić).
Instalacje na jachcie – warto poprosić o szybkie przypomnienie obsługi instalacji jachtowych. Jeśli byłeś na kursie weekendowym na którym nie mieszkałeś na jachcie, odbiór jachtu od bosmana to najlepsza chwila na zdobycie nowej wiedzy. Te zagadnienia często wypadają z głowy przy przejmowaniu odbieraniu jachtu, a potem głowisz czemu (na przykład) nie działa światło :)
- gazowa – sprawdź gdzie jest butla z gazem + ew. zapas. Zwróć uwagę na szczelność instalacji (czy w miejscu przechowywania butli i pod kuchenką nie czuć gazu gdy butla jest zakręcona). Sprawdź kuchenkę odpalając palniki.
- elektryczna – zobacz gdzie zlokalizowane są bezpieczniki (główny bezpiecznik prądu, bezpieczniki instalacji 12V – świateł, gniazda zapalniczki, pompy wody; bezpiecznik instalacji 230V oraz jeśli masz bezpiecznik steru strumieniowego). Dowiedz się czy posiadasz wskaźnik naładowania akumulatora i jakiej wartości pilnować. Sprawdź też jak podłączać jacht do prądu w porcie oraz czy akumulator jachtowy będzie ładować się automatycznie czy musisz ręcznie włączać/wyłączać ładowarkę/prostownik.
- wodna – dowiedz się jaki masz zbiornik wody pitnej, gdzie się go uzupełnia oraz sprawdź czy pompa wody działa.
- ogrzewanie – jeśli wybrałeś czarter jachtu z ogrzewaniem koniecznie poproś instrukcję obsługi. Dowiedz się jakiego rodzaju jest to ogrzewanie, gdzie znajduje się zbiornik na paliwo (najczęściej instalacja ogrzewania działa na olej napędowy – diesla, ale istnieją też ogrzewania gazowe, a nawet elektryczne!)